Samosvorné diferenciály (LSD - Limited Slip Differential) jsou klíčovou součástí každého výkonného auta, které si poradí s náročnými podmínkami na silnici i mimo ni. Zajišťují lepší trakci, stabilitu a kontrolu nad vozem v zatáčkách nebo na kluzkém povrchu. Ale co znamenají označení jako 1.0 way, 1.5 way nebo 2.0 way? A jak se lamelové diferenciály liší od šnekových vložek (torsen)?
V tomto článku se podíváme na různé typy LSD, jejich fungování, výhody i nevýhody, a poradíme, jaký typ je ideální pro konkrétní styl jízdy. Pokud zvažujete upgrade svého diferenciálu nebo chcete lépe pochopit, jak vaše auto funguje, jste na správném místě!
1. Lamelový samosvorný diferenciál (Clutch-type LSD)
- Princip fungování:
- Využívá sadu lamel (třecích destiček) a pružin.
- Jakmile dojde k rozdílu otáček mezi koly, třecí síla lamel se postará o přenos výkonu z kola s nižší trakcí na kolo s vyšší trakcí.
- Výhody:
- Nastavitelnost: Možnost přesného ladění svornosti pomocí různých typů lamel, pružin a maziv.
- Vysoká účinnost: Funguje skvěle v extrémních podmínkách (off-road, závody, drift).
- Flexibilita: Nabízí různé charakteristiky podle typu (1.0 way, 1.5 way, 2.0 way).
- Nevýhody:
- Vyšší opotřebení: Lamely podléhají opotřebení, což vyžaduje údržbu a výměnu.
- Hlučnost: Častější cvakání nebo škubání při nízkých rychlostech.
- Cena: Dražší na výrobu a údržbu
1.0 Way (One-way LSD)
- Funguje pouze při akceleraci.
- Když akceleruješ, LSD omezuje prokluz kola, což zlepšuje trakci a stabilitu.
- Při brzdění (deceleraci) zůstává diferenciál "otevřený" a neomezuje prokluz kol. To znamená, že auto se může chovat více neutrálně při brzdění do zatáček.
- Vhodné pro předokolky (FWD) a zadokolky (RWD) na běžné silniční použití nebo závody, kde je klíčová kontrola při akceleraci.
1.5 Way (One-and-a-half-way LSD)
- Funguje při akceleraci i částečně při deceleraci.
- Při akceleraci omezuje prokluz stejně jako 1.0 way.
- Při brzdění také částečně omezuje prokluz kol, což pomáhá zlepšit stabilitu při brzdění a průjezdu zatáčkou.
- Nabízí kompromis mezi stabilitou a volností pohybu při brzdění, proto je oblíbený u zadokolek (RWD) a vozů na závodní tratě.
2.0 Way (Two-way LSD)
- Funguje při akceleraci i deceleraci stejnou měrou.
- Omezuje prokluz kol při zrychlování i brzdění, což zajišťuje maximální stabilitu a kontrolu v obou situacích.
- Při brzdění se více přenáší síla na obě kola, což může způsobit, že auto bude při prudkém brzdění v zatáčkách náchylnější k přetáčivosti.
- Vhodné pro závodní použití, drift nebo agresivní jízdní styly, kde je klíčová kontrola nad vozem.
- 1.0 Way: Akcelerace → omezuje prokluz. Decelerace → volný diferenciál.
- 1.5 Way: Akcelerace → omezuje prokluz. Decelerace → částečně omezuje prokluz.
- 2.0 Way: Akcelerace i decelerace → omezuje prokluz stejnou měrou.
Šnekový diferenciál (Torsen/Helical LSD)
- Princip fungování:
- Využívá ozubená kola se šnekovým převodem nebo spirálovým designem, která přenášejí výkon mechanicky.
- Funguje na principu rozdílu tření mezi koly – výkon se automaticky přesměruje na kolo s lepší trakcí.
- Výhody:
- Nízká údržba: Nemá třecí lamely, takže opotřebení je minimální.
- Tichý provoz: V porovnání s lamelovými diferenciály je hladší a méně hlučný.
- Plynulost: Funguje hladce, což je vhodné pro běžné silniční použití i lehčí sportovní jízdu.
- Nevýhody:
- Nižší účinnost v extrémních podmínkách: Pokud jedno kolo úplně ztratí trakci (např. visí ve vzduchu), torsen diferenciál může selhat a stát se "otevřeným" (výkon unikne přes točící se kolo).
- Méně přizpůsobitelný: Nelze jednoduše nastavit svornost jako u lamelového LSD.
- Menší svornost při brzdění: Funguje primárně při akceleraci, neomezuje prokluz tolik při deceleraci
Porovnání
Vlastnost | Lamelový LSD | Šnekový LSD (Torsen) |
---|---|---|
Mechanismus | Třecí lamely | Ozubená kola (šnekový převod) |
Svornost při brzdění | Ano (1.5 way, 2.0 way) | Ne (funguje primárně při akceleraci) |
Nastavitelnost | Vysoce přizpůsobitelné | Omezené možnosti nastavení |
Extrémní podmínky | Velmi efektivní | Méně účinný při úplné ztrátě trakce |
Použití | Závody, drift, off-road | Silnice, lehčí sportovní jízda |
V případě dotazů se na nás neváhejte obrátit a rádi poradíme s výběrem!
team jedetoshop.cz